Kategoriarkiv: Styrelseprotokoll

Styrelseprotokoll 16 jun 2018

Närvarande

Eva Ossiansson, Märit Lagheim, Sven Saghamre, Hans Johansson, Johan Eriksson

Frånvarande

Bodil Novik Nilsson, Anders Bengtsson, Magnus Johansson, Mikael Hassler

§1 Mötets öppnande + föreg. protokoll/val av just.+ sekr.  

Till justerare valdes Märit Lagheim, Johan Eriksson valdes till sekreterare.

Föregående protokoll

Föregående protokoll gicks igenom.

§2 Rapport från visionsmöte med Orust kommun

Eva, Magnus och Mikael har träffat två representanter från kommunen. FN berättade om vår vision ”från badhus till badhus” som mottogs väldigt bra.

§3 Nya avtalsförslag

Frågan avhandlas på styrelsemötet efter konstituerande mötet.

§4 Diskmaskin Sjöstugan

Att installera en huvdiskmaskin estimeras till ca 42 000 kr (begagnat) eller 66 000 kr (nytt) inkl. moms och installation.

Intentionen är att en huvdiskmaskin ska installeras i Sjöstugan till nästa sommar.

Beslut:

För att stödja sektionen ska styrelsen ta fram en plan för hur finansiering ska gå till. I det arbetet ingår också att se över avtal, tariffer och hur driften ska skötas praktiskt.

§5 Soldäcken Djupa badet

Arbetet, som ska genomföras i två etapper, fortskrider.

Beslut:

Sven frågar om arbetsgruppen har möjlighet att fylla i groparna på nedre däcket i Djupa badet. Sven frågar också om det är möjligt att sätta upp en dörr på lilla boden för att kunna låsa upp herrarnas omklädningsrum.

§6 Ekonomisk rapport, faktureringar uppföljning

Kassan är 170 000 kr. Ca 40 000 kr återstår att ta in i medlemsavgifter.

Beslut:

Johan skickar ut resterande medlemsfakturor. Mikael tar hand om fakturorna där medlemmar saknar epost-adress.

En arbetsgrupp inom styrelsen ska utses som ska arbeta med rutiner och kommunikation. Detta initieras efter årsmötet.

§7 Årsmötet (verksamhetsberättelse, medlemsavgifter/engagemang, uthyrning)

Kallelse har skickats ut i god tid enligt stadgarna.

Magnus sätter samman verksamhetsberättelsen.

Styrelsen kommer att föreslå en höjning med 100 kronor för familjemedlemskap samt en höjning med 50 kronor för singelmedlemskap.

§8 Nya medlemmar

Ludvig Benholm med familj hälsas välkomna i föreningen.

§9 Övriga frågor

Sjöstugan midsommarafton

Beslut:

Sjöstugan är alltid reserverad för medlemmarna på midsommarafton.

§10 Mötets avslutande

Ordföranden förklarade mötet avslutat.

För Föreningen Nösund

Sekreterare: Johan Eriksson
Justerare: Märit Lagheim
Mötesordförande: Eva Ossiansson                          

Styrelseprotokoll 5 maj 2018

Styrelsemöte den 5 maj, 2018, Kl. 09:30-11:30, Varmbadhuset

Närvarande

Eva Ossiansson, Märit Lagheim, Sven Saghamre, Hans Johansson, Mikael Hassler, Johan Eriksson, Michael Gibbons §2-3.

Frånvarande

Bodil Novik Nilsson, Anders Bengtsson, Magnus Johansson

§1 Mötets öppnande + föreg. protokoll/val av just.+ sekr.  

Till justerare valdes Sven Saghamre, Johan Eriksson valdes till sekreterare.

Föregående protokoll

Föregående protokoll gicks igenom och diskmaskin för Sjöstugan diskuterades.

Beslut:
Sven ber sektionen om ett mer detaljerat förslag som tar hänsyn till ventilation, VA-kapacitet, utrymme etc. Sven kollar också upp med sin kontakt om ev. möjligheter att få tag på diskmaskin.

§2 Belysningen vid landgång/vadräcken

Intentionen är att Vägföreningen övertar driften av belysningen. Ämnet ska behandlas inom Vägföreningens styrelse i maj.

§3 Valberedningens arbete med FN:s styrelse

FN har en ambition av att leja ut mycket av kassörens arbete för att underlätta för den nya kassören.

Beslut:
Mikael och Sven undersöker möjligheterna att tillgodose möjligheterna till avlastning.

§4 Rapport från ordförandemöte

Marknad kommer att arrangeras på Nösundsdagen. Sommarfesten kommer att arrangeras av glada frivilliga inom Nösunds många föreningar och ansvaret togs av ordförandena från Föreningen Nösund, Vägföreningen, Nösunds Samfällighet och Tennisföreningen.

§5 Toastädning

Vi har 4 toaletter att ta hand om. Det går inte att få tag på tillräckligt med frivilliga för att sköta städningen.

Beslut:
För att lösa innevarande år kommer Sven och Mikael försöka få tag på ytterligare frivilliga. Frågan tas upp på nästa möte samt årsmötet.

§6 Däcken vid Djupa badet

Arbetet har startat. Då vi anlitar arbetslaget får vi ha respekt för att arbetet kan dra ut på tiden. Planen är att grundkonstruktionen ska ta fart inom två veckor. Frivilligt arbete med att spika däck etc. kommer att behövas.

§7 Avtal

De avtal som Föreningen Nösund har måste uppdateras, förenklas och förtydligas.

Beslut:
Magnus ombeds att säga upp avtalen för omförhandling senast den 30 juni och samtidigt driva arbetet med att se över innehåll så att avtalstider och dylikt blir korrekta.

§8 Visionsmöte Orust kommun

Möte med kommunen kommer att ske 24/5 där FN presenterar visionen.

§9 Ekonomisk rapport

Frågan hänskjuts till nästa möte. Avstämning av medlemsavgifter måste då ske.

§10 Årsmötet

Beslut:
Magnus ombeds ta fram presentation och kortfattad verksamhetsberättelse inför årsmötet. Verksamhetsberättelsen skall bifogas kallelsen till årsmötet som måste skickas ut senast den 10 juni.

§11 Nya medlemmar

Inga nya medlemmar.

§12 Övriga frågor

Inga övriga frågor.

§13 Nästa möte 16/6 + fika

Sven tar fikat.

§14Mötets avslutande

Ordföranden förklarade mötet avslutat.

För Föreningen Nösund

Sekreterare: Johan Eriksson
Justerare: Sven Saghamre
Mötesordförande: Eva Ossiansson                              

Styrelseprotokoll 17 mar 2018

Protokoll fört vid styrelsemöte i Föreningen Nösund den 17 mars i Varmbadhuset kl. 09:30-12:00.

Närvarande

Eva Ossiansson, Mikael Hassler, Märit Lagheim, Anders Bengtsson, Johan Eriksson

Frånvarande

Magnus Johansson, Bodil Novik Nilsson, Sven Saghamre, Hans Johansson

§1 Mötets öppnande + föreg. protokoll/val av just.+ sekr.

Till justerare valdes Mikael Hassler, Johan Eriksson valdes till sekreterare.

Föregående protokoll

Föregående protokoll gicks igenom.

§2 Belysningen vid vadräcken/landgång

Beslut:
Styrelsen bjuder in Michael Gibbons till nästa möte 5/5.

§3 Genomgång av aktuella avtal, avgifter och uthyrning

Hyresavtalen gicks igenom och nya avgifter bestämdes. Många avtal har inte reglerats på många år och styrelsen avser att införa en mer korrekt prissättning över en 3-årsperiod.

Genomgång av övriga avtal gjordes.

Beslut: 
Johan skapar en mapp för avtalen. Eva reglerar avtalen i enlighet med de nya avgifterna.
Avtal för båtplatsupplägg, Eva kontaktar Orust Kommun då föreningen inte längre hanterar Norra Hamnen.

§4 Ekonomisk rapport + faktureringar

Ekonomisk rapport

Anders redovisade det ekonomiska läget.

Fakturering

Medlemsfakturor har skickats ut.

Beslut:
Johan fakturerar båtplatsen.
Anders skickar övriga fakturor till Johan för vidare befordran till respektive mottagare.

§5 Sommarfesten 7/7

Beslut:
Eva skickar ut ett mail och efterfrågar festarrangörer.

§6 Herrbastukvällar

Beslut:
Johan kontaktar Lars-Erik Roos med förslag på tider till hemsidan och för mejlutskick till medlemmarna.

§7 Vårstädningen 28/4

Beslut:
Eva påminner sektionsledarna om att sätta upp anslag i Telegrambyrån.
Märit beställer sopcontainer.

§8 Nya medlemmar

Stefan och Maud Rydeling hälsas välkomna som medlemmar i föreningen.

§9 Övriga frågor

Diskmaskin till Sjöstugan

Styrelsen är positiv till införskaffandet av diskmaskin, men behöver få en bild av hur stor investeringen är.

Beslut:
Anders informerar Sjöstugesektionen.

Värmare i Sjöstugan

Beslut:
Mikael informerar Pia om att kontakta Bengt Thompson i frågan.

Uthyrning av Varmbadhuset i samband med renovering av Nordbryggan

Beslut:
Entreprenören kan använda Varmbadhuset under våren. Mikael informerar berörda i Varmbadhussektionen och Thomas Fogelberg för Nordbryggan Ideell Förening.

Visionsgruppen

Kontakt har tagits med Orust kommun av Eva.

Varmbadhuset – bokning och tornet

Bygglovet går ut vid årsskiftet.

Beslut:
Två stycken fönster ska sättas in 2018.

Besiktning badplatser och andra anläggningar

Magnus har erbjudit sig att delta i besiktning.

Beslut:
Styrelsen ger i uppdrag till Magnus att genomföra besiktningen.

Vaktmästeriet – åtaganden / årshjulet

Genomgång av vaktmästerisektionens åtaganden.

§10 Nästa möte 5/5 + fika

Märit tar fikat.

§11 Mötets avslutande

Ordföranden förklarade mötet avslutat.

För Föreningen Nösund
Sekreterare: Johan Eriksson
Justerare: Mikael Hassler
Mötesordförande: Eva Ossiansson                                                         

Styrelseprotokoll 20 jan 2018

Styrelsemöte den 20 januari, 2018, Kl. 09:30-12:30

Protokoll fört vid styrelsemöte i Föreningen Nösund den 20 januari i Varmbadhuset kl. 09:30-12:30.

Närvarande: Eva Ossiansson, Hans Johansson, Mikael Hassler, Märit Lagheim, Anders Bengtsson, Sven Saghamre, Johan Eriksson

Frånvarande: Magnus Johansson, Bodil Novik Nilsson

§1 Mötets öppnande + föreg. protokoll/val av just.+ sekr.

Till justerare valdes Sven Saghamre, Johan Eriksson valdes till sekreterare.

Föregående protokoll

Samtliga avtal ska gås igenom, även de som är på längre sikt. Frågan tas upp på agendan för nästa styrelsemöte.

Nästa styrelsemöte ska också ta upp uthyrning och medlemskap.

§2 Norra Hamnen – gåvoavtal, stadgar

Norra Hamnen – gåvoavtalet diskuterades och mindre justeringar genomfördes.

Beslut:

Styrelsen kommer att informera om planen för överlåtelsen av Norra Hamnen på halvårsmötet den 26/1.

Ett extra föreningsmöte ska genomföras den 10/2 kl. 10.30 i Varmbadhuset.

Stadgarna för Föreningen Nösund behöver skrivas om och detta tas upp på nästa möte.

§3 Sjöstugan – förstärkningsarbetena

Hans informerade om de förstärkningsarbeten som genomförts.

Beslut:

Hans redogör för förstärkningsarbetena i Sjöstugan vid behov under medlemsmötet den 26/1.

§4 Djupa badet – soldäcken

Arbetet med soldäcken diskuterades och Sven redogjorde för läget.

§5 Belysningen vid vadräcken/landgång

Två lampor längs landgången är trasiga.

 Beslut:

Eva bjuder in ordföranden för Vägföreningen till nästa möte den 17/3 för att reda ut ansvar för landgångens belysning samt hur den skall lösas på sikt.

§6 Hemsidan

Bokningssystemet för Varmbadhuset diskuterades.

Beslut:

Johan kan teckna ytterligare avtal för bokningssystem Varmbadhuset om Varmbadhussektionen så vill.

§7 Ekonomisk rapport + faktureringar + avgifter

Anders rapporterade det ekonomiska läget.

Nödvändiga faktureringar som bör göras diskuterades liksom fakturor som skall betalas för FN. Fakturor för medlemsavgifter skickas ut snarast.

Beslut:

Mikael och Johan ombesörjer att fakturor för medlemsavgifter skickas ut. Anders ombesörjer att gå igenom vilka olika fakturor som FN har hand om och fakturera/betala.

§8 Planering av vintermötet den 26/1

Vintermötet diskuterades, presentationen finjusteras kommande vecka.

Beslut:

Anders bifogar sin ekonomiska rapport till underlaget för presentationen. Övriga ledamöter kommer med input.

§9 Nya medlemmar + medlemskap

Monica Lindgren och Stefan Blomgren hälsas välkomna som medlemmar i föreningen. En genomgång görs av vad stadgarna föreskriver vad gäller medlemskap.

§10 Övriga frågor

Det saknas någon som ansvarar för herrbastukvällarna, vilket efterfrågas.

Beslut:

Frågan om vem som kan åta sig att hålla ihop herrbastukvällar tas upp på halvårsmötet.

Hjärtstartare i samarbete med Båthamnen diskuteras.

Beslut:

Hans åtar sig att titta vidare på frågan om hjärtstartare.

§11 Nästa möte 17/3 + fika

Mikael tar fikat.

§12 Mötets avslutande

Ordföranden förklarade mötet avslutat.

För Föreningen Nösund

Sekreterare: Johan Eriksson
Justerare: Sven Saghamre
Mötesordförande: Eva Ossiansson                                    

Styrelseprotokoll 3 dec 2017

Protokoll fört vid styrelsemöte i Föreningen Nösund den 3 december i Varmbadhuset kl. 09:30-11:30.

Närvarande: Eva Ossiansson, Magnus Johansson, Mikael Hassler, Märit Lagheim, Anders Bengtsson, Johan Eriksson, Sven Saghamre, Bodil Novik Nilsson

Frånvarande: Hans Johansson

§1 Mötets öppnande + föreg. protokoll/val av just.+ sekr.

Föregående protokoll gicks igenom.  En kort korrigering under paragraf 2. Bodil N N valdes till sekreterare. Till justerare valdes Märit L.

§2 Norra Hamnen – uppsägning, anläggning, avtal och stadgar

Norra Hamnen, uppsägningen och arrendet diskuterades.

Beslut: Mikael H tar fram ett förslag till gåvobrev. Eva O förmedlar FNs beslut till Anna-Karin H från NSF för en överlåtelse av Norra Hamnen. Eva O, Magnus J och Mikael H kontaktar Orust kommun som är majoritetsägare i Nösunds samfällighetsförening för att presentera FNs vision.

Stadgarna för Föreningen Nösund behöver skrivas om. Ärendet ajournerades.

§3 Avtal genomgång mht nya förutsättningar

Ingår i mötet med Orust kommun som majoritetsägare i Nösunds samfällighetsförening för att säkra Föreningen Nösunds vision (se beslut §2).

§4 Djupa badet

Sven S rapporterade om arbetena, kommunens arbetslag med Kent och nästa steg som planerats för Djupa badet t ex nya soldäck utifrån Maj-Britt Olsbos ritning.

§5 Ekonomisk rapport och framtida ekonomi

Anders rapporterade det ekonomiska läget.

 §6 Planering av vintermötet

Eva O har bokat Havshotellet för vintermötet 26 januari samtidigt som pub-kväll hålls. Slutgiltig bekräftelse inväntas.

Visionen tas upp och vad som händer med Magasinet och övriga byggnader. Sektionerna rapporterar i vanlig ordning om vad som skett sedan sist.

Magnus J tar fram ett förslag till presentation.

§7 Nya medlemmar

De nya medlemmarna Lena och Hans Holmberg hälsas välkomna till föreningen.

§8 Övriga frågor

Henrik Holst har lämnat förslag på sommarfestupplägg. Varje förening i Nösund (Tennisföreningen, etc.) ansvarar löpande för sommarfesten. Ett rullande schema tas fram. FN tar upp förslaget som en punkt på vintermötet.

Uthyrning av Sjöstugan diskuterades liksom de förstärkningar som gjorts. Ett separat möte som fokuserar på Sjöstugan och uthyrning planeras in nästa år.

§9 Nästa möte

Nästa möte är planerat till 20 januari 2018 kl. 09:30-11:30. Fikat tar Johan E.

§10 Mötets avslutande

Ordföranden förklarade mötet avslutat.

För Föreningen Nösund

Sekreterare:  Bodil Novik Nilsson
Justerare: Märit Lagheim
Mötesordförande: Eva Ossiansson

Styrelseprotokoll 21 okt 2017

Protokoll för styrelsemöte i Föreningen Nösund den 21 oktober i Varmbadhuset kl. 09:30-11:30.

Närvarande: Anders Bengtsson, Johan Eriksson, Mikael Hassler, Hans Johansson, Magnus Johansson, Märit Lagheim, Bodil Novik Nilsson, Eva Ossiansson, Sven Saghamre

Gäst: Lars Kjellgren (§10, §13)

§1 Mötets öppnande + föreg. protokoll/val av just.+ sekr. (EO)

Föregående protokoll gicks igenom. Pia Gitse bjuds in till nästa styrelsemöte 20 januari 2018 för att diskutera hur upplägget kring uthyrning av Sjöstugan skall se ut i framtiden.

Bodil Novik Nilsson valdes till sekreterare och till justerare Mikael Hassler.

§2 Norra Hamnen – uppsägning, anläggning, avtal och stadgar (EO, JE, MJ)

Uppsägningar har skickats ut till de som haft en båtplats i Norra Hamnen. Föreningen Nösund behöver skriva ett nytt avtal och reglera anläggningen med Nösunds Samfällighetsförening.
Olika förslag till hur detta kan ske diskuterades.

Stadgarna behöver ändras i samband med att Norra Hamnen avvecklas.

§3 Djupa badet (EO, SS)

Beslut är taget och virket har transporterats under Sven Saghamres ledning. Arbetet har inte påbörjats ännu.

Beslut: Sven Saghamre utsågs till Föreningen Nösunds styrelses kontaktperson för arbetena vid det Djupa badet.

§4 Ekonomisk rapport och framtida ekonomi (AB)

En del medlemsavgifter kvarstår att få omfattande cirka 22 stycken medlemmar.  Kassören ska skicka ut påminnelser. Endast en båtplatsavgift är inte betald.

Badhusdäcken och Magasinet är större framtida utgifter samt kostnader för Sjöstugan.

§5 Uthyrning av våra lokaler (EO)

Uthyrning av våra lokaler såsom Varmbadhuset till externa parter såsom t.ex. Nösunds Havshotell diskuterades liksom prissättningen.

§6 Framtida projekt/investeringar – Sjöstugan, Magasinet m.m. (EO, AB)

Går över som punkt till visionsmötet.

§7 Planering av 2018 års viktiga händelser för FN (EO)

Visionsmöte 10 november 18:30-22:00.
Julmarknad Sjöstugan 2 december
Styrelsemöte 20 januari 09:30-11:30.
Styrelsens förslag till medlemsmöte 26 januari 2018. Eva har tagit upp frågan om lokal till Nösunds Havshotell.
Styrelsemöte 17 mars 09:30-11:30
Städdag 28 april 2018, ev. kortare styrelsemöte
Styrelsemöte 5 maj 09:30-11:30
Styrelsemöte 16 juni 09:30-11:30
Midsommarfirande Hasslers äng
FN Årsmöte 1 juli 15:00-16:30
Nösundsdagen, eventuellt Nösundsspelen och sommarfest 7 juli
Julmarknad Sjöstugan 1 december 2018

§8 Planering av styrelsens sammansättning inför 2018 (EO)

Alla i styrelsen sitter på ytterligare 1 år utom Magnus Johansson, Bodil Novik Nilsson och Märit Lagheim som är valda till 2019. Ordföranden Eva Ossiansson är vald för 1 år i taget. Kassör behöver ersättas liksom ordförande beroende på styrelsens sammansättning för 2019.

§9 Planering av projekten som berör Sjöstugan och Magasinet (EO, HJ)

Tas upp på det planerade visionsmötet i den 10 november.

§10 Införskaffande av julgran (EO)

Beslut: Styrelsen beslutade att införskaffa en gran att sättas upp på sedvanlig plats och ger Lars Kjellgren i uppdrag att göra detta liksom tidigare år.

§11 Planering av visionsdagen den 10/11 (EO)

Syftet med visionsmötet är att fokusera på strategiska frågor för att långsiktigt skapa de bästa förutsättningarna för FN. Styrelsens arbetsuppgifter kommer avhandlas. Styrelsen ombesörjer själva med att ordna förtäring till visionsmötet genom Hans Johansson, Magnus Johansson och Märit Lagheim.

§12 Nya medlemmar (EO)

Klas-Göran och Helen Stenblock hälsas välkomna till föreningen.

§13 Övriga frågor (EO, HJ)

Lars Kjellgren rapporterade om Fiberföreningen. Eltel har upphandlats som ny markentreprenad.

Magnus Johansson tar fram en checklista för återkommande uppgifter att hantera inom samhället, det s.k. vaktmästeriet, för Föreningen Nösund.

§14 Nästa möte (EO)

Visionsmöte 10 november kl. 18.30 i Varmbadhuset.

§15 Mötets avslutande (EO)

Ordföranden förklarade mötet avslutat.

För Föreningen Nösund

Sekreterare: Bodil Novik Nilsson
Justerare: Mikael Hassler
Mötesordförande: Eva Ossiansson

Styrelseprotokoll 2 sept 2017

Protokoll fört vid styrelsemöte i Föreningen Nösund den 2 september i Varmbadhuset kl. 09:30-11:30.

Närvarande: Eva Ossiansson, Magnus Johansson, Mikael Hassler, Märit Lagheim, Hans Johansson, Anders Bengtsson, Johan Eriksson
Frånvarande: Bodil Novik Nilsson, Sven Saghamre
Gäst §2: Pia Gitse

§1 Mötets öppnande + föreg. protokoll/val av just.+ sekr. (EO)

Föregående protokoll gicks igenom. Johan valdes till sekreterare och Magnus till justerare.

§2 Sjöstugan – uthyrningsregler, behov av avtal (EO, MH, PG)

En av sommarens hyresgäster överlämnade inte Sjöstugan i städat skick söndag kl. 14 enligt överenskommelse och ska därför faktureras en städavgift.

Sjöstugesektionen kommer att:

  • diskutera följande förslag:
    • upprätta en checklista som hyresgästen ska kryssa i, skriva under och sätta in i en pärm.
    • dela upp uthyrning av Sjöstugan per dygn istället. Ett dygn för x kronor. Eller använda differentierad prissättning, t.ex. dyrare lördag till söndag eller billigare före och efter säsong
    • Sätta upp regnskydd på verandan, t.ex. en markis eller liknande
    • Inköp av porslin etc.
    • Inköp av diskmaskin
  • se över informationen på hemsidan

§3 Norra Hamnen – uppsägning (MJ)

Ett förslag på uppsägning finns framtaget och ska stämmas av med ordföranden för Nösunds Samfällighetsförening för att sedan distribueras till Norra Hamnens båtplatsinnehavare.

§4 Ekonomisk rapport och framtida ekonomi – (AB)

En del medlemsavgifter kvarstår att få in, kassören ska skicka ut påminnelser. Ett fåtal båtplatsavgifter kvarstår, Mikael och Johan hjälper till med påminnelser för dessa.

Badhusdäcken och Magasinet är större framtida utgifter samt kostnader för Sjöstugan.

§5 Avlastning av kassörrollen – hur gör vi? (AB)

Medlemsmatrikeln läggs in i Google Drive och ska kunna underhållas av hela styrelsen.

Fakturorna hanteras av Mikael, Johan och även Sven ska tillfrågas.

§6 Uppdatering av medlemsuppgifter (EO, JE)

Avhandlades i föregående punkt.

§7 Planering av höstens städdag (EO)

Fika från kl. 12.00 – Eva kollar med Havshotellet (kolla pubaftnarna samtidigt).

Mail ska ut till sektionsledare och kallelse ska skickas ut (Eva).

§8 Utvärdering av sopkärl vid Magasinet – beslut om fortsättning (MH, ML)

Sopcontainern har fungerat bra, vi permanentar lösningen efter avstämning med Vägföreningen.

Text och symbol ska sättas på sopcontainerns inbyggnad.

§9 Nästa års toastädning – förslag till förändring (EO, MH)

Mikael stämmer av idéer med Vägföreningen. Eva kollar idéer med Nösunds Havshotell.

§10 Planering av styrelsemöten sep 2017 – juli 2018 (JE)

Klockan 09.30-11.30 21/10, 20/1, 17/3, 6/5 samt 16/6.

Mikael bokar Varmbadhuset.

§11 Planering av styrelsens medlemmar – hur länge sitter respektive medlem kvar? (EO)

Tas vid nästa möte.

§12 Planering av projekten som berör Sjöstugan och Magasinet (EO, HJ)

Tas vid nästa möte.

§13 Kulturhistoriska sällskapet och Magasinet (EO)

NKS är positiva till ett förslag om att komma in i Magasinet. Detta kommer att hanteras i styrelsens visionsarbete.

§14 Tillstånd för julgran (EO)

Frågan är hänskjuten till Vägföreningen.

§15 Planering för visionsdag (EO)

Visionsdagen planerades till den 10 november 2017 kl. 18.30

§16 Övriga frågor (EO)

  • Pärm med foton från styrelsearbetet och dess resultat – Märit fixar en snygg pärm som vi kan lägga i Kolboden
  • Mikael bokar dam- och herrkvällarna i rekreationsrummet

§17 Mötets avslutande (EO)

Ordföranden förklarade mötet avslutet.

För Föreningen Nösund

Sekreterare: Johan Eriksson
Justerare: Magnus Johansson
Mötesordförande: Eva Ossiansson

Konstituerande möte 2 juli 2017

Konstituerande möte den 2 juli, 2017, Kl. 16:00-16:30

Protokoll fört vid konstituerande möte i Föreningen Nösund den 2 juli 2016 i Sjöstugan kl. 16:00-16:30

Närvarande: Eva Ossiansson, Johan Eriksson, Mikael Hassler, Hans Johansson, Anders Bengtsson, Märit Lagheim, Magnus Johansson, Sven Saghamre och Bodil Novik Nilsson

§1 Mötets öppnande + val av just. + sekr. för mötet

Eva Ossiansson förklarade mötet öppnat. Bodil Novik Nilsson valdes till sekreterare. Mikael Hassler valdes till justerare för mötet.

§2 Presentation av my medlem i styrelsen Sven Saghamre

Sven Saghamre bor på Gamla Vägen 10 i Nösund med sambo Kerstin. Sven valdes in i styrelsen som suppleant.

§3 Val av vice ordförande

Magnus Johansson valdes på det konstituerande mötet till vice ordförande.

§4 Val av kassör

Anders Bengtsson valdes på det konstituerande mötet till kassör.

§5 Val av sekreterare

Bodil Novik Nilsson valdes på det konstituerande mötet till sekreterare.

§6 Övriga ledamöter

Märkt Lagheim valdes på det konstituerande mötet till ny ordinarie ledamot.

Övriga ordinarie ledamöter förutom posterna ordförande, vice ordförande, kassör och sekreterare är: Johan Eriksson och Hans Johansson

Suppleanter är: Mikael Hassler och ny suppleant Sven Saghamre.

§7 Firmatecknare

Anders Bengtsson och Eva Ossiansson, valda till kassör och ordförande, tecknar föreningens firma var för sig.

Det upptogs åt Anders Bengtsson att teckna föreningens plusgiro, bankgiro och banktillgodohavanden.

§8 Nya medlemmar

Veronica och Andreas Johansson hälsas välkomna som nya medlemmar.

§9 Nästa möte med fika 

Nästa styrelsemöte 2 september kl 09.30-11.30 i Varmbadhuset. Var och en skickar förslag med styrelsepunkter att ta upp till Eva O före mötet.

§10 Mötets avslutande

Ordföranden förklarade sammanträdet avslutat.

För Föreningen Nösund

Sekreterare: Bodil Novik Nilsson
Justerare: Mikael Hassler
Ordförande: Eva Ossiansson

Styrelseprotokoll 17 jun 2017

Styrelsemöte den 17 juni, 2017, Kl. 09:30-11:30, Varmbadhuset

Närvarande:, Magnus Johansson, Johan Eriksson, Mikael Hassler, Märit Lagheim, Hans Johansson, Eva Ossiansson, Bodil Novik Nilsson, Pia Gitse (Punkt 2, 3)

Frånvarande: Lars-Erik Roos, Anders Bengtsson

 §1 Mötets öppnande + föregående protokoll och val av justerare och sekreterare

Eva Ossiansson som vice ordförande förklarade mötet öppnat.

Magnus Johansson valdes till justerare. Bodil Novik Nilsson valdes till sekreterare.

Föregående protokoll gicks igenom.

§2 Planering av invigning av Sjöstugan före Årsmötet

Pia Gitse redogjorde för planeringen inför invigningen.

 §3 Ljudanläggning till Taube-afton i Sjöstugan

Planeringen inför Taube-aftonen är klar och Pia G kommer ordna med mat och dryck. Mikrofoner kommer att lånas. Johan E följer upp så att den anläggning som finns i Sjöstugan går att använda.

§4 Planering av utlämning av tack-gåva på Årsmötet

Märit L redogjorde för hur arbetet går med tack-gåvan. Det mesta är klart.

§5 Förberedelse Årsmötet

Lars-Erik R förbereder informationen och verksamhetsberättelse. Magnus J gör presentationen och Anders förbereder den ekonomiska redovisningen, resultat- och balansräkning.

§6 Festkommittén – status

Det har inte gått att få ihop en festkommitté. Om det inte blir fest finns det eventuellt intresserade hyresgäster.

Beslut: Styrelsen skickar vidare frågan till Pia G att se över om det går att hyra ut den aktuella helgen. Eva O kontaktar Pia G.

§7 Sjöstugeprojektet fas 3 -status

Hans J redogjorde för status i projektet. Byggprojektet är i princip färdigt.

§8 Sopcontainern vid Magasinet

Mikael H berättade om hur det gått med konstruktionen. Containern går att använda, men arbetet är inte helt klart.

§9 Tomträttsavtalet Magasinet

Formellt är tomträttsamtalet är klart, men det återstår en del administrativt arbete från Orust kommuns sida.

§10 FN:s nya hyreskontrakt – status

Lars-Erik R tillser att de återstående avtalen blir påskrivna.

§11 Nya medlemmar

De nya medlemmarna Ingemar och Birgitta Samuelsson samt Pär och Nadja Lindhe hälsas välkomna till föreningen.

§12 Övriga frågor

Brandskyddsinspektion behöver göras av alla byggnader Föreningen Nösund förvaltar. Styrelsen avser att behandla denna fråga så snart Sjöstugan är slutbesiktigad.

Mikael H redogjorde för nattbevakningen av båtplatserna. Det är obligatoriskt för båtplatsinnehavare att vakta. Mikael H för logg över vilka som har gått vakt och skall påminna de som inte fullgjort sina åtaganden.

Mikael H rapporterade också att Zitius bredbandsleverantörer för Nösund-Tvet fiberförening har tecknat avtal med en entreprenör varför arbetet med fiber går vidare.

Då arrendet för Norra Hamnen är uppsagt så måste det förtydligas vad som gäller för nuvarande båtplatsinnehavare. Magnus J och Lars-Erik R tar upp frågan med Anna-Karin Holst hur det skall skötas praktiskt. Föreningen Nösund och Samfällighetsföreningen måste gå ut med ett direktiv.

Johan E redogör för svårigheten att tillsätta båtplatser då besked saknas från de som står i båtplatskön. Avgiftsreducering diskuteras för att kunna hyra ut platser då vi kommit en bit in på säsongen.

Handlingsplan för hur styrelsen kan förnyas löpande diskuterades. Frågan tas upp på nytt under hösten.

§16 Nästa möte inkl. fika

Nästa möte är årsmötet i Sjöstugan söndagen den 2 juli kl. 15:00-17:00.

§17 Mötets avslutande

Ordföranden förklarade mötet avslutet.

För Föreningen Nösund

Sekreterare: Bodil Novik Nilsson
Justerare: Magnus Johansson
Mötesordförande: Eva Ossiansson

Styrelseprotokoll 20 maj 2017

Protokoll Styrelsemöte föreningen Nösund 2017 05 20

Varmbadhuset

Deltagare: Lars-Erik Roos, Mikael Hassler, Johan Eriksson, Anders Bengtsson, Märit Lagheim, Magnus Johansson, Egon Gustavsson (punkt 2)

Frånvarande: Bodil Novik Nilsson, Hans Johansson

  1. LER ordförande öppnade mötet. Magnus Johansson utsågs att skriva anteckningar och Eva Ossiansson att tillsammans med ordföranden justera mötesprotokollet. Inga kommentarer på föregående protokoll.
  1. Sjöstugeprojektet. Egon Gustavsson rapporterade status och fick alla att känna tillförsikt inför första helgen i juni då vi har vårt första bröllop. Visst finishjobb kommer att återstå, men vi räknar med full funktionalitet. Plåslageriarbete tillkommer senare. Det bestämdes att bjuda in frivilliga för städning inklusive borttransport av byggskräp under Kristi Himmerfärdshelgen. Egon meddelar Lars-Erik Roos om det behövs kallas in frivilliga.
  1. Sopcontainern vid Magasinet. Märit Lagheim presenterade förslag, diskuterade ett skydd runt 660 liters plastkärl, med 95 mm tryckt panel runt om, inkusive dörrar. Tanken är att skyddet skall vara så lågt som möjligt för att smälta in i omgivningen. Mikael Hassler fick i uppdrag att samla några som kan bygga skyddet. Märit beställer kärl och hämtabonnemang.
  1. Ljudanläggning behövs till Taubekvällen. Vid städningen av Sjöstugan skall befintlig anläggning kontrolleras. Magnus Johansson skall undersöka med Stig Dahlgren på Nösundsgården. Lars-Erik Roos skall höra med Pelle Lundh om möjlig anläggning eller var det kan gå att hyra en anläggning.
  1. NKS om bygglov. Status är att vi avvaktar och utser Jan Schmidtbauer Crona att tänka på det för framtiden i samband med arbetet med Magasinet och dess framtida ändamål.
  1. Tomträttsavtal för Magasinet. Avtalet verkar vara klart rent formellt och nu återstår bara ett avslutande arbete av kommunens tjänstemän för att skriva under avtalet.
  1. Festkommitten. Denna fråga skjuts till vårt kommande möte då Bodil Novik Nilsson ej är närvarande.
  1. Skyltar med ”Föreningen Nösund” till föreningens byggnader. Styrelsen beslutar att Märit Lagheim tar fram ett förslag.
  1. Delar av styrelsen (Lars-Erik Roos och Magnus Johansson) mötte NSF tisdagen den 16/5 rörande eventuellt fortsatt arrende av Norra Hamnen. NSF representerades av Anna-Karin Holst och Erik Ysander från kommunen. FN förklarade sig intresserade av att fortsätta att arrendera och hur vi i så fall skulle hantera renovering och eventuell uppgradering. NSF uttryckte tveksamhet om äganderätt (eftersom vi diskuterar kontantinsats) och ansvar för miljö och annat, men saken har inte diskuterats färdigt inom NSF. Ärendet ligger nu hos NSF. Ingen vidare åtgärd från FN.

    Formellt är FN uppsagda från och med årsskiftet och det diskuterades vid styrelsemötet hur vi skall hantera uppsägning av nuvarande båtplatsinnehavare. NSF avsikt är att nuvarande innehavare även fortsättningsvis skall få nyttja platserna.

  1. Ekonomisk rapport. Årets fakturor avseende medlemsavgiften har inte skickats till medlemmarna. Styrelsen beslutade att det istället för att skicka separata fakturor som tar mycket tid i anspråk skall skickas ett mail där medlemmarna uppmanas att betala sin årsavgift antingen via Swish eller som kontoinbetalning. Båtplatser och sjöbodsutrymmen kommer hanteras separat.
  1. Inga nya medlemmar.
  1. Inga övriga frågor.
  1. Nästa möte 17 Juni kl 9.30. Magnus Johansson tar med sig fika. Eva Ossiansson ansvarar för mötet då Lars-Erik Roos ej kan närvara.
  1. Mötets avslutande.

Magnus Johansson

Sekreterare

Justeras;

Lars-Erik Roos                                                           Eva Ossiansson